Територіальні органи ДФС
у Донецькій області

Офіційний портал
Авторизація
Невірна адреса, або пароль
Email:
Пароль:

Якщо Ви бажаєте отримувати новини на email і т.д. - Зареєструйтеся

Опитування
Який із запропонованих нових наборів даних у формі відкритих даних Ви вважаєте є найбільш пріоритетним

СМ КОР: відповіді на актуальні питання семінару

14.08.2017 -

ГУ ДФС у Донецькій області надає відповіді на найбільш поширені запитання платників податків щодо функціонування системи автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН (СМ КОР), які розглядались на семінарі 10 серпня у м. Маріуполь.

 Питання 1. З якою метою було створено та впроваджено СМ КОР?

Відповідь: СМ КОР можна вважати одним із глобальних та дієвих нововведень податкової реформи. Функціонування системи електронного управління ризиками при адмініструванні ПДВ направлене на детінізацію економіки, створення рівних конкурентних умов діяльності для суб’єктів господарювання, та як наслідок збільшення надходжень до бюджету.

 

Питання 2. Як працює система автоматизованого  моніторингу?

Відповідь: Система моніторингу в дії виглядає наступним чином:

1)                      податкова накладна/розрахунок коригування (далі ПН/РК) після введення в ЄРПН та подання запиту на реєстрацію проходить перевірку на відповідність критеріям ризиків:

-   якщо ПН/РК не потрапила під критерії ризиків (Наказ Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567), то відбувається її автоматична реєстрація;

-   якщо ПН/РК все ж таки потрапила під критерії ризиків, відбувається моніторинг та аналітика даної накладної відповідно до системи ризиків. 

2)                      у разі відповідності хоча б однієї з ознак критеріям ризиків, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється, а підприємству, в автоматичному режимі, в електронному вигляді надсилається квитанція про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування (п. 201.16.1 ПКУ).

Усе це відбувається протягом операційного дня.

 

Питання 3. Що треба робити платнику ПДВ, якщо зупинена реєстрація податкової накладної?

Відповідь: У разі зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, платник податку має право подати протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов’язання, відображеного у такій ПН/РК, пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті «в» підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПКУ.

Пояснення можна подати у вигляді Повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відхиленим ПН/РК за формою J(F)1312601 (Повідомлення).

Повідомлення (J(F)1312601) формується окремо по кожній податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено в ЄРПН, та до такого Повідомлення додаються копії документів у вигляді окремих додатків за формою J(F)1360101 у форматі PDF (розмір кожного додатку не повинен перевищувати 2 МБ).

Електронні формати Повідомлення та додатку до нього розміщенні на офіційному веб-порталі ДФС у розділі «Електронна звітність»/Платникам податків про електронну звітність/Інформаційно-аналітичне забезпечення/Реєстр електронних форм податкових документів.

Далі такі документи розглядаються робочою групою ГУ ДФС у Донецькій області протягом трьох робочих днів, включаючи день отримання, після чого висновки надаються до Комісії ДФС України, яка приймає остаточне рішення протягом двох робочих днів. Загалом розгляд складатиме п’ять робочих днів.

У разі негативного рішення Комісії ДФС ПН/РК остаточно блокується. Оскаржити це рішення можна у судовому або адміністративному порядку.

Як що ж рішення позитивне відбувається реєстрація такої ПН/РК в автоматичному режимі.

Додатково повідомляю, що 14 липня 2017 року набрала чинності Постановою Кабінету Міністрів України від 04.07.17 №485, якою затверджено Порядок розгляду скарг на рішення комісії Державної фіскальної служби про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

 

Питання 4.  У який термін платник податку має подати скаргу та як саме будуть розглядатися скарги Комісією ДФС?

Відповідь: Насамперед, слід зазначити, що саме  Порядок розгляду скарг на рішення комісії Державної фіскальної служби про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначає процедуру розгляду скарг.

Так, скарги подаються платником податку на додану вартість до ДФС протягом 10 календарних днів після отримання ним рішення комісії ДФС про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН. У разі коли останній день строку припадає на вихідний або святковий день, останнім днем такого строку вважається перший робочий день, що настає за вихідним або святковим днем. Строк подання скарги може бути продовженим за правилами і на підставах, визначених пунктом 102.6 статті 102 Податкового  кодексу України.

За результатами розгляду скарги комісія з питань розгляду скарг приймає одне з таких рішень:

-              задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії ДФС;

-              залишає скаргу без задоволення та рішення комісії ДФС без змін.

Якщо вмотивоване рішення щодо скарги не надсилається платнику податку протягом строку, визначеного пунктом 56.23 статті 56 Податкового кодексу України, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податку з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку.

Задоволення скарги є підставою для реєстрації в ЄРПН ПН/РК, зазначених у скарзі, з урахуванням вимог пункту 2001.3 статті 200 Податкового кодексу України.

 

Питання 5. Які наслідки матиме підприємство у разі зупинення такої реєстрації?

Відповідь: При зупиненні реєстрації ПН/РК підприємство повинно буде надати податкову звітність з ПДВ, а саме декларацію, та включити податкові зобов’язання по заблокованим ПН/РК і відповідно сплатити суму податку. 

Крім того, у разі зупинення реєстрації ПН/РК контрагент – покупець не має право на включення суми ПДВ до податкового кредиту, зокрема і сума ліміту в системі електронного адміністрування ПДВ не збільшується. Тому, лише у разі поновлення реєстрації ПН/РК у покупця виникає право на податковий кредит.

Безумовно, система ризиків збільшує адміністративне навантаження на той бізнес, чиї накладні потраплять під припинення, адже підприємцям потрібно буде подати додаткові документи в податкову для підтвердження операції. Для інших же рівень навантаження не змінюється. Але важливо також те, що з 01 липня 2017 року зареєстрована податкова накладна дає 100% право підприємцю на податковий кредит без перевірок, як це було раніше.

 

Питання 6. Як буде зупинятися реєстрація податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН? 

Відповідь: Коротко цей механізм виглядає так: спочатку надіслані до ЄРПН податкові накладні та розрахунки коригування, а також особи, які їх склали (в разі наявності достатнього реєстраційного ліміту), перевіряються на відповідність хоча б одній з 4-х ознак.

Якщо відповідність є, і ПН/РК складені без помилок, суми ліміту реєстрації достатньо, ПН/РК реєструються в  ЄРПН.

Якщо відповідності ознакам немає, то ПН/РК та особи, які їх склали, перевіряються на відповідність 2-м критеріям.

І якщо ПН/РК або платник ПДВ, що їх склав, підпадають хоча б під один з цих критеріїв, вони не реєструються, а обом сторонам – продавцю та покупцю – надсилається повідомлення про зупинення реєстрації цих документів.

Платник ПДВ, чиї ПН/РК зупинили, має право надати пояснення та документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію таких ПН/РК. Для цього в нього є 365 к.д. з наступного дня після дати виникнення ПЗ (на яку складається ПН/РК).

Комісія ДФСУ розглядає надані пояснення та  документи і приймає рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації  – протягом 5 р.д., що настають за датою надання пояснень та документів.

 

Питання 7. Які наслідки такого зупинення реєстрації? 

Відповідь: Відсутність реєстрації ПН/РК означає неможливість для покупця скористатися податковим кредитом, який вони підтверджують. А для продавця відсутність зареєстрованого РК означатиме неможливість зменшення ПЗ з ПДВ (якщо такий РК складено із від ємною сумою ПДВ).

 Але: штрафи за несвоєчасну реєстрацію ПН/РК протягом строків, коли платник ПДВ має можливість відновити їх реєстрацію в ЄРПН (365 к.д. + 5 р.д. ) не застосовуються. Оскільки ПН/РК реєструються у день, коли комісія прийняла позитивне рішення про реєстрацію, для розрахунку фактичного строку, протягом була зареєстрована ПН/РК, береться період з дати їх складання по дату їх зупинення.

Якщо комісія ДФСУ прийняла рішення про відмову у реєстрації ПН/РК, такий документ залишається без реєстрації в ЄРПН, а розмір штрафу визначається в залежності від дати, коли таку ПН/РК треба було зареєструвати.

За сам факт зупинення ПН/РК для реєстрації штрафних санкцій не передбачено.

 

Питання 8. Які дії платника податку на додану вартість, якщо заблокували податкову накладну?

Відповідь: У разі, якщо платники отримав квитанцію про зупинення реєстрації ПН/РК, то він має право подати на розгляд Комісії ДФС інформацію за встановленою формою (додаток до Критеріїв оцінки), яка містить:

види економічної діяльності відповідно до КВЕД ДК 009:2010;

коди товарів згідно з УКТ ЗЕД, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та/або придбаваються (отримуються) платником податку;

коди послуг згідно з ДКПП, що на постійній основі постачаються та/або придбаваються платником податку.

Згідно із пп. 201.16.2 ПКУ,  письмові пояснення та/або копії документів, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів. Далі такі документи передаються контролюючим органом не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до Комісії ДФС. Комісія ДФС у 5-денний строк прийме рішення.

Документи подаються в електронній формі. Їх вичерпний перелік наведено у наказі ДФС № 566 за кожною з двох ознак ризику фіктивності ПН/РК (за якою саме було зупинена реєстрацію, ви дізнаєтесь з надісланої квитанції).

У разі негативного рішення Комісії ДФС ПН/РК остаточно блокується. Оскаржити це рішення можна в судовому порядку.

Питання 9. Кому віддається перевага при розгляді заяв на розблокування — великим компаніям чи виробникам (компаніям), які мають позитивну податкову історію?

Відповідь: Платник має право подати документи та пояснення до ДФС протягом 365 календарних днів (пп. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу) з дати виникнення податкового зобов’язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування. Всі надані платником податків пакети документів (вичерпний перелік яких затверджено наказом № 567) опрацьовуються щоденно в порядку отримання документів.

Питання 10. А що буде із товаровиробниками та особами, які надають послуги? Проблема полягає в тому, що коди товарів/послуг у «вхідних» податкових накладних (на сировину) не співпадають із кодами товарів/послуг, які надаються. То що ж, усі їх вихідні ПН/РК будуть блокуватися?

Відповідь: Так, будуть, але не всі. Щоб реєстрацію ПН/РК було розблоковано, таким виробникам потрібно надати інформацію у вигляді Таблиці даних платника податків за встановленою формою і копії підтверджуючих документів.

За правилами, така Таблиця і документи надсилаються до органу ДФС вже після заблокування реєстрації ПН/РК. Але після того, як Комісія ДФСУ розгляне звернення від платника ПДВ і розблокує ПН/РК, інформація щодо товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється) таким платником, буде збережена в СЕА ПДВ і наступні ПН/РК із такими товарами/послугами вже не блокуватимуться!

У тих виробників, які вже отримували відповідне повідомлення до 1 липня 2017 року (про «умовне» блокування реєстрації ПН/РК є можливість подати Таблицю та копії документів на розгляд комісії ДФСУ за фактично зареєстрованими ПН/РК. Тобто, вирішити цю проблему до того, як їх ПН/РК почали насправді блокувати!.

Питання 11. Як багато ПН/РК блокуватиметься?

Відповідь: Масового блокування реєстрації ПН/РК не має, цей показник на сьогодні не вище відсотка. Але якщо така кількість буде великою, і це спричинить проблеми для роботи бізнесу, критерії блокування реєстрації ПН/РК будуть переглядатися.

Для цього ДФСУ передбачено щоквартальне інформування Мінфіну про проблеми в роботі системи моніторингу ПН/РК для їх усунення.